Ledennieuws

Team Franje Onions klaar voor de Ride for the Roses:

"Altijd weer een dag om naar uit te kijken"

Team Franje Onions staat weer in de startblokken om de Ride for the Roses te maken. "Ik denk al weer voor de tiende keer, maar ik ben de tel kwijtgeraakt", lacht Jan Franje. Team Franje Onions bestaat uit een kleine 30 man. "Gelukkig niet allemaal personeel, maar we fietsen met collega's, vrienden en kennissen in Franje-tenue."

 

 

"Het is altijd een dag om naar uit te kijken. Natuurlijk is het een uitdaging om 100 kilometer te fietsen en we maken er met zijn allen altijd weer een gezellige dag van. Daarnaast is KWF Kankerbestrijding een supergoed doel, waar iedereen wel mee te maken heeft in zijn familie- of vriendenkring", vertelt Jan.

 

 

Inmiddels staat de teller op een kleine 4.000 euro. Doneren kan nog steeds

www.ridefortheroses.nl/mijn-ride/deelnemer/617/franje-onions-bv/

 

 

Publicatiedatum: 7-9-2018
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 

 

gespecialiseerd productie en verkoop van gebakken uien

TOP Taste neemt Onion Specialties over

Onions Specialties te Kruiningen is overgenomen door TOP Taste. Beide partijen hebben hiertoe op woensdag 1 november overeenstemming bereikt. "De activiteiten van Onions Specialties sluiten uitstekend aan op die van TOP Taste. Beide bedrijven hebben als kernactiviteit het produceren en verkopen van gebakken uitjes", verklaart Arie Pronk van TOP Taste.
 
"Met de overname van Onions Specialties heeft TOP Taste haar basis verder verstevigd als een slagvaardige, innovatieve en energieke specialist op het gebied van gebakken ui producten. De onderneming gaat zich verder focussen op de thema's modernisering, productontwikkeling en duurzaamheid. Kern van de werkzaamheden blijft het op adequate wijze leveren van een kwalitatief hoogwaardig product aan onze klanten", besluit Arie.
 
 
 

Publicatiedatum: 6-11-2017

 

bij Goud Biervliet BV

Eerste Jagro plantuien gerooid

Bij Goud Biervliet BV zijn deze week de eerste Jagro plantuien gerooid. Deze waren 15 februari geplant en gisteren geladen. Volgens Niels Goud van Goud Biervliet zijn de plantuien mooi van model. "Ze zijn zelfs iets mooier als de eerste winterplantuien."








 

Publicatiedatum: 23-6-2017

 

Jaap Wiskerke tijdens Hort Connections in Australie

"We koersen dit jaar af op een volume van 172.000 ton"

's Werelds grootste uienverpakker en -exporteur meent dat Nederland zijn leidende positie op de internationale uienmarkt dankt aan de lage transportkosten voor dit product.

 

Het Nederlandse bedrijf Wiskerke Onions produceert maandelijks één miljoen consumentenverpakkingen. Dit jaar koerst het bedrijf af op een productie van 172.000 ton en het is goed voor ruim 16% van het Nederlandse marktaandeel. Derde generatie eigenaar Jacob Wiskerke was aanwezig op Hort Connections in het Australische Adelaide, waar hij de aanwezigen vertelde dat de gunstige transportmogelijkheden vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen er aan bijgedragen hebben dat Nederland de laatste 60 jaar is uitgegroeid tot de nummer één uienexporteur ter wereld. 

 

"Voor een transport naar Parijs (een reis van zo'n 400 kilometer vanaf het pakstation van het bedrijf) betalen we €1.000. We laden onze vrachtwagen vol met 25 ton, waardoor de transportkosten €0,04 per kilo bedragen," legt Wiskerke uit. "Het leveren aan Santos in Brazilië, een afstand van 10.000 kilometer en 25 keer zo ver weg als Parijs, is natuurlijk weer een ander verhaal. De rederijen bieden hun containers echter nagenoeg voor niks aan omdat ze hun containers in Zuid-Amerika willen hebben. Momenteel betalen we €500 van deur tot deur, waardoor de kosten dus minder dan €0,02 bedragen. Deze prijs is in een aantal landen zelfs lager dan de productiekosten."

 

Wiskerke vertelt dat Nederland 3.000 uientelers telt met een gezamenlijk areaal van 25.000 hectare, waar nog niet eens 2% van de wereldwijde productie geproduceerd wordt.

 

"Het stelt niets voor vergeleken met landen als China, India en de Verenigde Staten maar op het gebied van de export zijn we toch nummer één. De reden hiervoor is dat we maar 10% op de eigen markt afzetten, zodat er 90% overblijft voor de export, maar dit zorgt ook voor druk. Zo kan het gebeuren dat er problemen ontstaan in jaren dat we geen tekorten op andere markten zijn. Wanneer deze er echter wel zijn, kunnen de prijzen flink oplopen. Op de wereldwijde markt kunnen we concurreren omdat we de laagste kosten van land naar haven hebben."

 

De twee andere geheimen achter het succes van de Nederlandse uiensector zijn volgens Wiskerke de professionele opzet van de toeleveringsketen en de logistieke nabijheid dankzij de bescheiden afmetingen van het land. Er is echter ook altijd een focus op prestaties en zij die niet in staat zijn om hun kosten te verlagen, liggen eruit.

 

"Nederland is een bijzonder land als men kijkt naar de wijze waarop uien worden geteeld. De teler verpakt de uien nooit zelf," vervolgt Wiskerke. "De scheiding tussen telers en verpakkers is er erg sterk. Je moet echter wel doelgericht en slim te werk gaan, wil je overleven. In de loop der jaren heb ik regelmatig bedrijven ten onder zien gaan. Degenen met de laagste kosten en de beste service gaan door."

 

Wiskerke legt uit dat de meeste landen binnen 35 dagen vanuit de haven van Rotterdam te bereiken zijn. Het is echter wel belangrijk dat de kwaliteit gedurende het transport gegarandeerd blijft. De leverancier zal de komende maanden nieuwe koelcontainers tot zijn beschikking krijgen waardoor het bedrijf de transportomstandigheden zelf in de hand heeft, wat met name in warmere klimaten van belang is. 

 

"We kunnen vanaf ons kantoor de temperatuur en luchtvochtigheid in de container monitoren," vervolgt Wiskerke. "Dit systeem maakt het mogelijk de instellingen zelfs gedurende het transport te wijzigen."

 

Het bedrijf heeft onlangs zijn eigen mobiele applicatie gelanceerd, waardoor klanten niet alleen hun eigen bestelling kunnen traceren maar eveneens toegang hebben tot een verscheidenheid aan gegevens en productinformatie. Zo kunnen zij zien wie de uien geteeld heeft, op welke manier en laboratoriumdocumenten inzien. 

 

 

Wiskerke is van mening dat het leveren van 25% tot 30% aan de retail optimaal is, omdat men hierdoor onderontwikkelde exemplaren naar de exportmarkt kan verzenden, zodat zij meer tijd krijgen om te rijpen. Het bedrijf werkt met één klant per groothandelsmarkt en één klant per land, waardoor er geen concurrentie voor de eigen producten gecreëerd wordt. 

 

De voormalig eigenaar geeft toe dat de exportmarkt heel wat uitdagingen met zich meebrengt, zoals landen die hun eigen telers te veel in bescherming nemen. 

 

"In Senegal, waar men zelf nu geen uienproductie heeft, worden er wekelijks 8 miljoen kilo Nederlandse uien geïmporteerd," vertelt Wiskerke. "Zodra ze zelf echter produceren, gooien de de grenzen dicht. Dit is niet goed, hoewel het voor de telers wellicht makkelijk is. Op deze manier verbetert de sector in het land zichzelf niet. Er is geen concurrentie en je wordt alleen maar sterker als je concurreert."

 

Het bedrijf is inmiddels overgegaan in de handen van de vierde generatie, nu Jacob het bedrijf verkocht heeft aan zijn dochter Chayenne. Wiskerke Onions heeft hoge verwachtingen voor de toekomst van de uienteelt. Er wordt geraamd dat tegen 2050 het wereldwijde uienvolume verdubbeld zal zijn en dat betekent uiteraard ook een groter aandeel voor Nederland. 

 

"Is het mogelijk om 2 miljard kilo te verhandelen?" vroeg Wiskerke ooit aan zijn dochter. Ze antwoordde dat ze zich er geen voorstelling van kon maken. "Als je mij echter vroeger gevraagd had of ik me kon indenken 1,1 miljard kilo te exporteren had ik ook geantwoord dat dat onmogelijk was," aldus Wiskerke.

 

 

Jacob Wiskerke

Wiskerke Onions

Phone: +31 113 38 22 10

www.wiskerke-onions.nl/en

 

Publicatiedatum: 30-5-2017

 

Jan Franje:

"Egypte vult vraag naar bio-uien goed in"

Tholen - De Nederlandse bio-uien zijn al een paar weken op. "Eerder dan verwacht", zo geeft Jan Franje van het gelijknamige uiensorteer- en pakstation aan. "Ik had gedacht dat er wel biologische uien over zouden blijven, maar na een goede Europese vraag waren we toch vrij snel door de voorraad heen."



Franje Onions was het eerste uienbedrijf was dat bio-uien verhandelde en verwerkte. Inmiddels voert Franje alweer enkele weken bio-uien uit Egypte. "Daar is best een redelijk aanbod van. En de Egyptische leveranciers willen natuurlijk graag de lege markt hier invullen", vertelt Jan. "De prijzen voor de bio's zijn redelijk goed. Beter dan de gangbare handel, want daar is weinig lol uit te halen."



Wel maakt hij zich wat zorgen om de nieuwe oogst in Nederland. Het wordt nu in één keer zo warm... Plaatselijk zijn er best wat buitjes gevallen, maar bij ons in de buurt kunnen we wel wat water gebruiken."

Voor meer informatie:
Jan Franje
Franje Onions BV
Gawege 10
4414 NB Waarde
0113 501658
info@franjeonions.nl
www.franjeonions.nl 
 

Publicatiedatum: 22-5-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 

Rene Tiggelman, Van Langevelde Handelsmij:

"Uienhandel is weer een dooie boel"

Tholen - De korte opleving die er was op de uienmarkt is alweer tenietgedaan. "Er was even de samenloop van wat vraag uit Brazilië met wat extra vraag vanuit Afrika voor de Ramadan, maar inmiddels is het weer een dooie boel", constateert export manager Rene Tiggelman van Handelsmaatschappij Van Langevelde uit Kruiningen. "Brazilië heeft binnenkort weer eigen oogst en ook naar Afrika gaat niet bijster veel heen en daarbij is ook de bootruimte nog eens beperkt."



Hij heeft er ook weinig fiducie in dat er nog een opleving komt. "Ik kan me niet voorstellen waar dit seizoen nog een grote vraag vandaan moet komen. Wat dat betreft hebben we voor de tweede helft van het seizoen toch een probleem. Daarvoor hadden we vroeger Rusland en de afgelopen twee jaar Brazilië, maar dat is geen structurele afnemer. En wereldwijd breidt de uienteelt uit, ook afnemers als Senegal streven er elk jaar weer naar een weekje langer eigen oogst te hebben."



"Gelukkig was de eerste helft van het seizoen nog niet eens zo slecht, maar in december kwam de klad erin. Baalprijzen liggen nu op een niveau rond de 6 cent voor middel en grof, dus daar valt niet veel aan te verdienen. Al zitten er nog heel wat uien vast bij koppige boeren die denken dat de uien nog een dubbeltje waard worden", vervolgt de export manager. "Verder zijn we Nieuw-Zeelandse uien aan het inpakken, maar ook daarin is het nog niet wild. Anders gingen Duitse supermarkten vaak begin mei over, maar daar zat nu ook enkele weken vertraging op de lijn. Er zijn tenslotte genoeg Duitse uien en het Nederlandse seizoen verliep kwalitatief gezien ook probleemloos!"

Voor meer informatie:
Rene Tiggelman
Van Langevelde Handelsmij
Stationsweg 4d
4416 PJ Kruiningen
T +31 113 38 26 00
F +31 113 38 31 95
rene@javala.nl


 

Publicatiedatum: 12-5-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 

Uien planten op je 83e

Deze week is het planten van de uien weer hervat. "Na een aantal weken wisselvallig weer is de grond nu weer voldoende droog om te kunnen planten. Onder het genot van een heerlijk voorjaarszonnetje kunnen de uien nu gaan groeien", meldt sorteer- en pakstion Monie op haar site. "De teler waar we deze uien samen mee telen, is onze oudste klant. Met zijn 83 jaar is dhr. Verdonk zijn 'pensioengerechtigde leeftijd' inmiddels al een tijdje voorbij maar hij werkt nog steeds volop mee om de uienteelt tot een succes te maken. Dit jaar is het de 34e keer dat wij samen uien telen. Dit is iets waar we als bedrijf natuurlijk heel trots op zijn"



Bron: Monie
 

Publicatiedatum: 17-3-2017

 

Wiskerke presenteert 'The Naked Onion'

Van deze ui gaan uw ogen niet tranen. De 'Naked Onion' uit Nederland wordt namelijk meteen na de oogst geschild en blijft dankzij zijn unieke verpakking wekenlang vers. De ui hoeft voor gebruik alleen nog maar gewassen te worden. "Geen reden tot huilen dus," vertelt Chayenne Wiskerke van Wiskerke Onions tijdens de vakbeurs Fruit Logistica, waar de ui zijn debuut maakte.

 



Het innovatieve product is zowel voor particuliere consumenten als grootschalige afnemers bedoeld. De ui is al verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten en zal binnenkort ook bij Franse en Britse supers in het schap liggen. Naar verwachting zullen er nog meer landen volgen.

 

Voor meer informatie:
Chayenne Wiskerke
The Naked Onion
Tel: +31 622 478825 
chayenne@wiskerke-onions.nl

 

Publicatiedatum: 14-2-2017

Feestelijke opening nieuwe bewaarschuur Franje Onions

Tholen - Vrijdag 16 december was het dan zover. Na maanden hard gewerkt te hebben om alles spic en span in orde te krijgen vond de officiële opening plaats van de uitbreiding bij Franje Onions in Gawege. De gerealiseerde uitbreiding bestaat uit een nieuwe bewaarloods met een capaciteit van 2000 ton uien. Voordeel van deze uitbreiding is dat er flexibeler omgegaan kan worden met vraag vanuit de markt. Ongeveer 200 genodigden maakten van de gelegenheid gebruik de broers Jan en André Franje met hun echtgenoten te feliciteren met deze mijlpaal.


Jan en Andre Franje

Met trots noemde Jan Franje dat Franje Onions het eerste uienbedrijf was dat bio-uien verhandelde en verwerkte. Wel vroeg jan zich tijdens de openingstoespraak af of ze er wel goed aan hebben gedaan om te investeren, nu de discussie rond MH zich toespitst op een eventueel verbod van dit middel. "Het zal een ramp zijn voor de sector als dit doorgaat".


Henk Verheuvel

Henk Verheuvel van Accon AVM benoemde de ontwikkeling van het bedrijf in de afgelopen jaren. Ook na de brand in 1999 schroomde Franje Onions niet om te investeren. Zo somde Henk op dat in 2011 al een moderniseringsronde werd gerealiseerd, dat Jan Franje de logistieke routing in het bedrijf erg belangrijk vindt en dat duurzaamheid beleid is binnen het bedrijf.



De afgelopen jaren heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in een nieuwe verpakkingslijn en een luchtzuiveringsinstallatie. Ook als het gaat om MVO gaat Franje Onions haar verantwoordelijkheid niet uit de weg. Zo is het dak van het bedrijfspand voorzien van zonnepanelen en sponsort het bedrijf de plaatselijke voetbalvereniging.



De officiële openingshandeling werd verricht door gedeputeerde Joannes de Bat en burgemeester Piet Zoon, samen met de broers Franje. Na het officiële gedeelte was er de mogelijkheid voor een rondleiding, stands van leveranciers te bezoeken en relaties te ontmoeten.

Klik hier voor de fotoreportage

Artikel en foto's: Andries Gunter
Bron: www.agf.nl
 

Publicatiedatum: 19-12-2016

René Tiggelman, Van Langevelde Handelsmij:

"Strijd om de orders op uienmarkt"

Tholen - Het zou best weleens wat drukker mogen zijn op de uienmarkt, verzucht René Tiggelman van Van Langevelde Handelsmij uit Kruiningen. "De prijzen zijn de afgelopen week flink gezakt naar een niveau rond de 13 cent en dan nog schrijf je je orderboekje niet vol. Hoe de markt zich de komende weken zal ontwikkelen, is voor mij een groot vraagteken. Ik hoop in elk geval dat de prijs zal stabiliseren, want een dalende markt schrikt kopers af. Als er een bodem in de markt is, zal de export ook wel beter gaan lopen."



"De export die er is, gaat veelal naar Afrika, maar daar gaat minder heen dan vorig jaar. De afzet naar Brazilië missen we nu helemaal en in het Verre Oosten hebben we concurrentie van de Chinese uien. Dan blijft er nog een geringe afzet binnen Europa over", somt René op. "Al met al loopt het niet helemaal naar wens. Gelukkig is de kwaliteit prima. Nu is er nog druk van afland uien van boeren die hun uien niet kunnen of willen opslaan. Als die verkocht zijn, gaat de handel misschien nog wat beter lopen."



Voor meer informatie:
René Tiggelman
Van Langevelde Handelsmaatschappij
Stationsweg 4d
4416 PJ Kruiningen
Tel: 0113-382600
rene@javala.nl
www.javala.nl
 

Publicatiedatum: 23-9-2016
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 

 

Nieuwbouw uiensorteer- en pakstation Bowa afgerond



Tholen - Afgelopen vrijdag is de nieuwbouw van uiensorteer- en pakstation Bowa uit Waarde opgeleverd. Het bedrijf van de broers Dignus, Jan en Jozé Boone startte in 1990 hun activiteiten op en inmiddels ligt de jaarlijkse verwerkingscapaciteit op zo'n 50.000 ton uien.



De uien vinden via Nederlandse exporteurs wereldwijd hun weg in verpakkingen van 4 kg tot en met big bags. Met de nieuwbouw ging een langgekoesterde wens in vervulling.



"We hebben het oude pand volledig afgebroken en een extra verdieping op het nieuwe pand gezet, waar nu kantoor en kantine zijn gevestigd", vertelt Jozé, die de bouw heeft gecoördineerd. "Aan de nieuwbouw is een lange tijd van voorbereiding vooraf gegaan. Met name het vergunningentraject heeft wel een paar jaar in beslag genomen, maar de bouw is voorspoedig verlopen en het resultaat mag er zijn!"



Afgelopen vrijdag was de oplevering en werd er met de toeleveranciers een biertje op de nieuwbouw gedronken. "We zitten nu veel ruimer gehuisvest en hebben overal airco en mechanisatiekoeling, waardoor het een stuk prettiger werken is. Alleen de computers zijn vanuit de oude situatie teruggeplaatst, verder is alles nieuw van de telefonie tot het alarm aan toe", vertelt Jozé.



Het nieuwe uienseizoen is inmiddels al weer enkele weken gaande en de nieuwe oogst gaat weer over de sorteerband.



"Uien die door ons zijn ingekocht, ondergaan een aantal handelingen. Wij zorgen ervoor dat de uien schoongemaakt worden en verwijderen het aanwezige loof. Vervolgens worden de uien op grootte geselecteerd. Tijdens dit proces vinden enkele handmatige controles plaats, zodat wij zeker weten dat de uien van de hoogste kwaliteit zijn", vertelt de verpakker. "Gelukkig verloopt de afzet momenteel vlot. Zeker vanaf vrijdagmiddag is er behoorlijk wat vraag."



Voor meer informatie:
Bowa
Weelweg 19
4414 AW, Waarde
Tel 0113 - 503 000
info@bowabv.nl
www.bowabv.nl
 

Publicatiedatum: 9-8-2016
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 

TOP wil investeren in Russische uienteelt

Uienbedrijf TOP uit 's-Gravenpolder wil investeren in de (plant)uienteelt in Penza. Dat blijkt uit een publicatie van de Russische website www.penzanews.ru. Onlangs spraken Rien en Adrie Murre hierover met gouverneur Ivan Belozertsev van deze regio. Van oudsher is landbouw in dit gebied de meest lucratieve bedrijfstak en zijn er al diverse buitenlandse investeerders actief. TOP wil zich niet alleen richten op de uienteelt, maar ook op ontwikkeling van plantmateriaal. 


Adrie en Rien Murre (links) op bezoek bij de gouverneur

Naast de plantuienteelt in Nederland, teelt TOP al jaren plantuien in Frankrijk. De plantuien worden geleverd in heel Europa, Rusland, USA en Canada. Die vraag uit Rusland kan, gedreven door de wens van Poetin om zelfvoorzienend te worden, de komende jaren een flinke impuls krijgen. Penza is een stad in Rusland, hoofdstad van de gelijknamige oblast, gelegen op het Wolgaplateau aan de rivier de Soera, zo'n 600 km ten zuidoosten van Moskou. "De vraag naar plantuien is in deze regio, maar ook in onze buurgebieden Saratov, Samara, Tambov en Mordovië waar men druk is met het ontwikkelen van de landbouw, gegarandeerd", zo vertelde Ivan Belozertsev.

De gouverneur gaf aan dat de buitenlandse investeerders de steun hebben van de staat en regionale overheden om te komen tot een goede oogst en een gunstig klimaat om zaken te doen in het streven om het areaal uit te breiden. Volgens de lokale krant kwamen de partijen aan het eind van de vergadering voor beiden aanvaardbare voorwaarden overeen om te komen tot de voorgestelde samenwerking.

Bron: PenzaNews
 

Publicatiedatum: 31-5-2016

Franje Onions investeert in Baxmatic-verpakker en Symach-stapelaar

"Extra verpakkingslijn maakt ons flexibel voor snelle uienorders"



Tholen - Uiensorteer- en pakstation Franje Onions uit Waarde heeft haar machinepark uitgebreid met een nieuwe verpakkingslijn. "Eind vorig jaar hebben we de machine gekocht, twee weken terug kwam de lijn op transport en woensdag hebben we voor het eerst zelfstandig gedraaid", vertelt Jan Franje. 





Hij is in zijn nopjes met de investering. "Met deze tweede lijn zijn we in staat grotere volumes te verwerken en een aparte lijn maakt ons een stuk flexibeler voor de snelle orders. Zeker voor de biologische uien is dat een groot voordeel. Men belt vaak op en de auto staat alweer voor de deur. Deze lijn maakt ons flexibel."





De nieuwe lijn bestaat uit een 16-baks multiweger met het volautomatische verpakkingssyteem Baxmatic van ERC. Het betreft een Baxmatic met een capaciteit van +1.000 zakken per uur. De rondkop-combinatie weger met 16 bakken staat garant voor een grote verwerkingscapaciteit en nauwkeurigheid. Franje heeft wederom gekozen voor een stapelaar van Symach.



Voor meer informatie:
Jan Franje
Franje Onions 
Gawege 10
4414 NB Waarde
0113 501658
info@franjeonions.nl
www.franjeonions.nl

 

Publicatiedatum: 15-4-2016
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

Mike de Koster, WDK Onions:

"Sommige uientelers zijn al veertig jaar onze leverancier"

Mike de Koster van WDK Onions is de derde generatie werkzaam in het familiebedrijf. Hij nam zes jaar geleden het bedrijf over van zijn vader, die het pakstation altijd met zijn broers heeft gerund. "We hebben jaren zelf uien geëxporteerd maar nu richten we ons weer vooral op het sorteren en verpakken. Bestemmingen binnen Europa doen we wel zelf. De overzeese markten worden via exporteur beleverd", aldus Mike in de uienspecial van Vakblad Primeur.



Onderscheid blijven maken
Het pakstation verwerkt wekelijks een tiental auto's. De uien worden voor een groot deel ingekocht via contractteelt en de vrije markt, de rest via commissionairs. Zo'n 90% van de telers zitten in Zeeland. De rest komt uit Limburg en Zuid-Holland. "Sommige telers zijn al veertig jaar leverancier. Mede doordat we een kleinschalig bedrijf zijn, staan we dicht bij de telers. Het contact met klanten is sowieso heel belangrijk. Het gaat er tegenwoordig toch heel anders aan toe. Alles gaan via de email. Daarom is het wel goed om zo nu en dan de contacten persoonlijk te ontmoeten." 

Uien voor alle markten
WDK Onions richt zich vooral op de bovenkant van de markt. "Er is geen klasse I meer maar we proberen wel het onderscheid te blijven maken", verklaart hij. "De uien die bij ons worden gepakt moeten voor alle exportmarkten geschikt zijn. Dit betekent soms dat we soms uien moeten versturen naar een markt die met minder ook genoegen zou nemen, maar dat nemen we op de koop toe." De uien worden met de hand gesorteerd maar Mike sluit niet uit dat er in de toekomst een optische sorteermachine zal komen. "Het is nu nog niet aan de orde maar ik zie zeker kansen. Zeker in een jaar wanneer de kwaliteit wat minder is. Dit seizoen valt de kwaliteit van de uien overigens alles mee. Ze zijn nog heel goed maar het zal misschien nog wel wat meer moeite gaan kosten om de beste uien te vinden."

Prijzen nog te hoog voor Oost-Europa
Alles wordt verpakt in zakken van 10 kilogram tot big bags en alles wat daar tussen zit voor bestemmingen in Europa en overzeese markten. Eind januari is de export naar Afrika nagenoeg afgelopen, beginnen de eerste aanvragen uit Oost-Europa binnen te komen. "De uien zijn eigenlijk nog te duur voor deze markt. Het is ook nog even afwachten wat ze aan eigen productie hebben." WDK Onions richt zich overigens zelf meer op Duitsland. Februari is traditiegetrouw een wisselperiode. Het zal volgens hem nog maar de vraag zijn wat er gaat gebeuren voor de tweede helft van het seizoen. "Het is tot nu toe heel druk geweest. Eigenlijk boven verwachting. Ook voor de rest van het seizoen verwachten we dat er genoeg vraag zal zijn. Ik zie de prijs nog niet echt zakken of stijgen." 

info@wdk-onions.nl


 

Publicatiedatum: 11-3-2016
Auteur: Colinda Smits
Copyright: www.agf.nl

 

Chayenne Wiskerke, Wiskerke Onions: 

"Nieuwe afzetmarkten noodzakelijk in tweede helft uienseizoen"

Tholen - Op de uienmarkt is de rust weergekeerd na een grote export in de eerste helft van het seizoen. "We hebben als sector tot week 5/6 een fantastische prestatie neergezet met gemiddelde exportcijfers van ruim 23-24.000 ton per week. Nu Afrika is weggevallen, missen we een volumemarkt. Anders hadden we Rusland die het stokje overnam, maar nu zijn we afhankelijk van bestemmingen elders in de wereld. Vorig jaar werden we gered door een extreme vraag uit Brazilië, maar we zullen ons moeten concentreren op nieuwe afzetgebieden in de tweede helft van het seizoen", vertelt Chayenne Wiskerke van Wiskerke Onions.

"Anderen zien het misschien als een bedreiging, maar ik zie het vooral als een fantastische uitdaging. Want de mogelijkheden zijn er zeker. In Oost-Afrika en Zuid-Afrika zal er door de droogte een grotere vraag komen naar importuien en ook een markt als China heeft, als de handelsverdragen zijn afgerond, veel potentie voor Nederlandse uien", vervolgt Chayenne. "Het lastige is dit seizoen dat de kwaliteit niet fantastisch is en de uien relatief duur zijn. Vorig jaar hadden we de beschikking over een buitengewone kwaliteit en lag de prijs op de helft of een derde van de prijs die we momenteel maken. Toen zijn veel landen geschrokken van de concurrentiekracht van de Nederlandse uien en dat verklaart nu dat meerdere landen importbeperkingen instellen in landen zoals Panama en Colombia om de lokale telers te beschermen. We moeten dus hard aan het werk om in de tweede helft van het seizoen voldoende afzet te realiseren." 



Brazilië 
"Europa begint wel wat te vragen, maar nog geen grote volumes. Ook is er wat vraag uit Brazilië, maar die volumes zijn tot nu toe ook nog beperkt. Vorig jaar hebben we met kwaliteitsuien toch een stukje vaste afzet in Brazilië gerealiseerd, waardoor zowel supermarkten als groothandelsmarkten nu de Nederlandse kwaliteit prefereren. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we nu goed moeten zoeken om de premium kwaliteit te kunnen leveren. Daarbij is de kwaliteit van de Argentijnse uien ook niet optimaal en willen telers en exporteurs snel van hun uien af omdat de bewaarbaarheid van de uien niet al te best is. Dat zet de Braziliaanse markt extra onder druk", vervolgt Chayenne. "Ook is er nu geen markt die grote volumes van de middelsortering kan afnemen en dat is voor veel Nederlandse verpakkers een structureel probleem."



"In het eerste deel maakten we weken met 30.000+ ton export en draaide iedereen op maximale capaciteit. Nu liggen de export cijfers tussen de 15.000 en 18.000 ton, draaien we in principe op halve kracht en is er sprake van overcapaciteit. Dat heeft een negatieve invloed op de markt. We blijven wel draaien, maar de markt is uit balans en de prijzen staan daardoor wat onder druk", vervolgt de exporteur. "Daarbij zie je dat de bedrijven korter op de aankoop zitten. Dat heeft enerzijds te maken met de kwaliteit omdat het moeilijk kopen is op lange termijn, maar ook met de instabiele vraag. Onder de verpakkers is geen extreme voorraad. Hetzelfde geldt voor rode uien, waar tot dusver nog niet heel veel handel in is geweest maar nu wat meer activiteit ondervindt. De sjalottenexport is wel goed met relatief hogere prijzen dan de twee voorgaande seizoenen. Ook met het oog op de Pasen is er altijd wat extra vraag naar sjalotten met als resultaat dat ook in Frankrijk prijzen wat oplopen".



"Tot week 4 is er enorm veel stemming geweest, maar nu moeten we de vaart erin zien te houden, want we hebben nog een goed volume te gaan. Maar ik blijf positief, want er liggen zeker mogelijkheden. Alleen zijn we in de tweede seizoenshelft te afhankelijk dat er zich in bepaalde markten wereldwijd problemen voordoen. Voorheen konden we nog weleens leunen op de Russische markt, maar nu moeten we nieuwe markten zien te vinden", besluit Chayenne. 
 

Voor meer informatie:
Chayenne Wiskerke
Wiskerke Onions
Tel: 0113-382210
Chayenne@wiskerke-onions.nl
www.wiskerke-onions.nl

 

Publicatiedatum: 4-3-2016
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

Lindert Moerdijk, MSP Uienhandel:

"Zelf exporteren zorgde voor omslagpunt in het bedrijf"

Zes jaar geleden was MSP Onions nog volledig gespecialiseerd in het sorteren en verpakken van uien. Tegenwoordig richt het bedrijf zich op de export. De komende jaren verwacht MSP de handel wereldwijd uit te kunnen breiden. Het vakblad Primeur interviewde Lindert Moerdijk voor de uienspecial die deze week verscheen.

Lindert heeft nooit de intentie gehad om in het familiebedrijf aan de slag te gaan. Tijdens zijn studie Commerciële Economie werd zijn interesse gewekt. In 2009 kwam hij in de zaak en werden de eerste plannen gemaakt om de uien zelf te gaan exporteren. "We zijn daardoor al onze bestaande klanten kwijt geraakt", aldus Lindert. "We moesten echt vanaf 0 beginnen. Het is dan ook best bijzonder dat ik deze kans heb gekregen vanuit het bedrijf en ook de support kreeg om dit op te gaan starten. Vanaf 2010 kreeg de handel steeds meer vorm en inmiddels kan ik zeggen dat we aardig op weg zijn. De komende jaren zal de export verder uitgebreid worden."



In eigen beheer
Het sorteren en verpakken van de uien zijn altijd de kernactiviteiten geweest. MSP heeft ook eigen teelt, bewaring en transport. Iedereen binnen ons bedrijf heeft zijn eigen specialisme. Lindert is verantwoordelijk voor de verkoop. "Doordat alles in eigen beheer wordt gedaan, hebben wij jaarrond een continu product. Zelf exporteren heeft wel voor een omslagpunt in het bedrijf gezorgd. Niet alleen zijn we verzekerd van afname. Het biedt ook nieuwe kansen. In de uiensector blijven veel bedrijven zich op de oude vertrouwde manier voortzetten. Ik zie het als een uitdaging om buiten het bestaande stramien te denken. In principe ligt de wereld voor ons open." 

Affiniteit met product
De roots van het familiebedrijf liggen in de uienteelt. Nog steeds is eigen teelt belangrijk. Lindert merkt op hierin onderscheidend te zijn van andere exportbedrijven. "We houden affiniteit met de telers en kunnen eventuele problemen snel signaleren." De inkoop is vanwege de uitgebreide exportactiviteiten volgens hem flink gegroeid. Waar nodig wordt samengewerkt met  commissionairs en MSP doet er tegenwoordig ook aardappelen bij. Vervolgens wordt een groot deel van de uien op het bedrijf in Nieuwdorp gesorteerd en verpakt. Alles tussen de 4 en 25 kilogram, evenals bulk, is mogelijk. Hij voorziet voor de nabije toekomst goede kansen voor het optisch sorteren en houdt de ontwikkelingen op dit gebied dan ook nauwlettend in de gaten. "Het is nu nog niet haalbaar maar ik zie dat zeker zitten. Dat elke ui uitzonderlijk wordt bekeken en ook de interne kwaliteit wordt gecontroleerd is een groot voordeel. Dat de technieken er zijn, is geen vraag meer, maar dat de technieken de grote massaproductie van uien de baas kunnen zal nog bewezen moeten worden."  

Voor elke markt passend product
In de afgelopen jaren bezocht hij diverse (overzeese) exportmarkten zoals Brazilië, diverse landen in Afrika en Europa om direct in contact te komen met de afnemers. MSP Onions levert inmiddels aan zo'n zestig verschillende landen over de hele wereld. Een groot deel daarvan wordt direct geleverd aan de groothandel in het land aldaar. "Omdat we zelf uien op voorraad hebben, is altijd de gewenste kwaliteit voor de desbetreffende markt beschikbaar", legt hij uit. "Waar veel andere pakstations afhankelijk zijn van de partij die ze binnenkrijgen, kunnen wij flexibeler inspelen op de vraag. Dat klanten daardoor veelal hetzelfde product ontvangen, wordt gewaardeerd."   

Twijfelgevallen al weg
Lindert kenmerkt het huidige seizoen als een normaal uienjaar zonder rariteiten maar met enorme vraag. "We hebben ontzettend veel vraag gehad de afgelopen maanden, maar dat gaat nu misschien wel veranderen", vertelt hij eind januari. "De export naar Oost-Europese landen begint dan op gang te komen en ook andere Europese landen zullen de komende tijd meer naar de Hollandse uien gaan vragen. Brazilië wordt wederom als joker ingezet." Ook voor de komende periode is bij positief gestemd. De prijzen zijn aan de hoge kant voor uienbegrippen en ook de kwaliteit is volgens hem tot nu toe prima. "De eventuele twijfelgevallen zijn al verkocht naar Afrika. Van de betere partijen is echter nog genoeg over. Als de export zo tekeer blijft gaan als de afgelopen tijd dan kan het wel eens hard gaan met de volumes", besluit hij. 

lindert@msp-onions.nl

Het hele artikel lezen en het februari-nummer van Primeur nog ontvangen? Neem een abonnement op Primeur

 

Publicatiedatum: 26-2-2016
Auteur: Colinda Smits
Copyright: www.agf.nl

René Tiggelman, Van Langevelde Handelsmaatschappij:

"Uienprijs onder druk door kleinere vraag"

Tholen - Op de uienmarkt is het momenteel erg rustig geworden na de goede export die er tot en met januari was. "Het is toch wel een terugkerend fenomeen in februari. Afrikaanse bestemmingen vallen af, hetzij vanwege overheidsbesluit of door een lagere afname vanwege beschikbaar lokaal product", verklaart sales manager René Tiggelman van Handelsmaatschappij Van Langevelde uit Kruiningen.



"Daarnaast schakelt het Verre Oosten langzaam over op Nieuw-Zeelandse uien en dat maakt het vooral moeilijk om van de middelsortering af te komen. Brazilië neemt nog wel uien af, maar minder dan vorige maand. Ik verwacht wel dat de export naar Brazilië voorlopig nog aanhoudt, maar men is wel afwachtend vanwege de eerste aanvoer van lokale en Argentijnse uien. Het is nog geen probleem om aan uien te komen die geschikt zijn voor de Braziliaanse markt, maar je moet wel goed selecteren", vervolgt René.



"Vanwege de rustige markt staan de prijzen onder druk. De baalprijs voor de middelsortering op Europese bestemmingen ligt rond de 20,50 cent en voor de grove rond de 22 cent en voor Brazilië beur je nog een paar cent meer", vervolgt de uienexporteur. Hij is er niet gerust op dat de situatie snel zal verbeteren. "Ik vrees dat het de komende weken aanmodderen wordt en verwacht geen grote opleving."



Voor meer informatie:
René Tiggelman
Van Langevelde Handelsmaatschappij
Stationsweg 4d
4416 PJ Kruiningen
Tel: 0113-382600
rene@javala.nl
www.javala.nl
 

Publicatiedatum: 25-2-2016
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

Eric Moerdijk, Monie:

"Je bent beter af met tien kleine exportlanden dan één land als Rusland"

Met het wegvallen van de export naar Rusland, moesten er alternatieven worden gevonden. De Groot en Slot ging hier voor haar Uien Magazine over in gesprek met Eric Moerdijk van Monie te Nieuwdorp.Door het wegvallen van de export naar Rusland was de stemming op de uienmarkt aan het begin van het seizoen negatief. "Klopt", zegt Eric Moerdijk. "De vraag was dan ook hoe we met het wegvallen van die Russische markt toch onze volumes aan uien zouden kunnen exporteren. Al snel bleek er veel vraag te komen vanuit Brazilië. Door het droge weer was de uienopbrengst hier minimaal. Ook een buurland, als Argentinië, had een tegenvallende oogst. De export richting Brazilië kwam november/december op gang. Vanaf eind januari 2015 gingen er wekelijks grote volumes (van soms 5.000 – 6.000 ton) naar Brazilië. Er zat zelfs een week bij van 8.648 ton. Brazilië koopt elk jaar wel wat uien uit Nederland, maar dan praat je over volumes tussen de 20.000 en 40.000 ton. Afgelopen seizoen is er een record van ruim 105.000 ton uien richting Brazilië geëxporteerd."

Voorspelling nieuwe seizoen
Bij het schrijven van dit artikel (oktober 2015) is er ook voor het nieuwe uienseizoen al weer vraag vanuit Brazilië. Maar hoe de export naar Brazilië dit jaar gaat verlopen, is nog moeilijk te voorspellen, stelt Eric. "Dat is mede afhankelijk van hun eigen uienoogst en de oogst in de omliggende landen. Maar met de haven van Vlissingen bijna in onze achtertuin kunnen wij bij vraag vanuit een bepaald land daar direct op inspelen."

Voorwaarden
Kleur en kwaliteit zijn volgens Eric belangrijke voorwaarden om aan Brazilië te mogen leveren. Daarnaast vragen ze een maatsortering van 60/80. "In Nederland hadden we afgelopen seizoen goede kwaliteit uien. Veel partijen hadden het vorige seizoen de mooie blanke kleur die belangrijk is voor deze markt. Brazilië is overigens een land waar voornamelijk gele uien naar toe gaan."

'Nieuwe' exportmarkten
Door het wegvallen van de export naar Rusland zijn er naast de grote volumes die naar Brazilië zijn gegaan, ook 'nieuwe' exportmarkten aangeboord. Zo gingen er uien naar Nicaragua (1.708 ton), Panama (14.729 ton), Haïti (10.454 ton), Trinidad (8.092 ton), Israël (6.000 ton) en Indonesië (15.000 ton). Dit is een greep uit de 124 landen waar vorig jaar de Nederlandse uien naar toe zijn geëxporteerd. "Deze landen zijn zeer streng op kleur en kwaliteit van de uien. Er zijn geen grote volumes naar deze landen gegaan, maar je bent beter af met 10 kleine exportlanden dan één land als Rusland. Als zo'n land namelijk wegvalt, dan zou dit problemen kunnen geven voor de export. We hebben afgelopen seizoen dan ook wel wat geluk gehad met de onverwachte grote vraag vanuit Brazilië", besluit Eric. "En natuurlijk hopen we ook dit exportseizoen weer volop uien te mogen leveren aan Brazilië, waar ze bereid zijn een goede prijs te betalen voor een gezonde en kwalitatieve ui."

Bron: Uien Magazine, De Groot en Slot
 

Publicatiedatum: 12-2-2016

Vijf uitspraken van Jaap Wiskerke

De bedrijfsoverdracht van Wiskerke Onions aan dochter Chayenne is inmiddels rond. Aan stoppen denken Jaap en zijn broer Kees echter nog lang niet. Daarvoor is het uienbedrijf hen veel te lief. "Als ik opnieuw voor de keuze stond, zou ik opnieuw voor de uien kiezen. We hebben het mooiste uienbedrijf van de wereld", vertelt Jaap in het Vakblad Primeur dat deze week verschijnt. Onderstaand enkele uitspraken uit het 6 pagina's tellende interview:



Over zijn ervaring bij de Mariniers
"Ik kwam in 1978 in het leger en ben drie maanden pelotonscommandant geweest van het tweede peloton van de Bijzondere Bijstand Eenheid (BBE). Ik had sergeants in mijn groep, die een jaar daarvoor als eersten de school waren binnengedrongen bij de Molukse treinkaping. Als je daar als broekje leiding aan moet geven, was dat natuurlijk best ingrijpend. Wat dat betreft is het leiding geven aan een uienpakstation een peulenschil."

Over dochter Chayenne
Chayenne is de verbeterde versie van mezelf, want ze heeft ook de genen van mijn vrouw erbij. En een vrouw in deze business is toch verfrissend. Waar veel telers en klanten bij mij alles doen om de laatste halve cent eruit te halen, heeft zij die discussies veel minder. Moet je nagaan wat dat scheelt, een halve cent op 150 miljoen kilo uien!

Over de bedrijfsoverdracht
Ik zat in eerste instantie te denken aan meerdere kinderen in de zaak, maar Kees vond het beter om de aandelen in één hand te geven en daar moet ik hem helemaal gelijk in geven. Juist in de uiensector zijn er tal van voorbeelden van familiebedrijven die, als er van meerdere kanten familie inkwamen bij de volgende generatie zijn gesplitst. Voor ons stond allebei voorop dat het individu niet telt, maar dat het bedrijfsbelang voorop staat. We hebben hier mensen die al twintig, dertig en veertig jaar bij ons werken. Natuurlijk kunnen wij een zak met geld pakken en ons uit de voeten maken, maar er ligt een verantwoording voor al die mensen die vele jaren aan het bedrijf hebben gebouwd.

Over de optische sorteermachine
We hebben onze nek uitgestoken met de optische sorteermachine met infraroodcamera's en lasertechniek. Wij geloven dat deze ontwikkeling de toekomst heeft, maar het staat nog in de kinderschoenen. Maar we hebben nu wel al een kennisvoorsprong opgebouwd door deze investering te doen en de techniek werkt goed. Zo kunnen we checken of de ui aan de binnenkant rot, hol of zacht is. Uien met interne problemen halen we er moeiteloos uit en die garantie geven we ook aan het grootwinkelbedrijf.

En tenslotte over het belang van sport
"Sport is niet alleen belangrijk voor mij, maar voor iedereen. Of je nou loopt of fietst, als je fysiek in topvorm bent, ben je geestelijk veel sterker. De eerste vijfentwintig jaar heb ik iedere morgen vijf kilometer en iedere middag vijftien kilometer gelopen. De eerste vijf kilometer denk je dan na over alle problemen, de tweede vijf kilometer zie je oplossingen en de laatste vijf kilometer loop je vanzelf. De laatste tien jaar heb ik ingezien dat alleen lopen te eenzijdig is voor het lichaam. Ik heb mij nu helemaal toegelegd op CrossFit training.

Het hele interview lezen? Neem nu een abonnement en wij sturen u de deze editie nog gratis toe!
 

Publicatiedatum: 2-2-2016
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

Chayenne Wiskerke, Wiskerke Onions
"Per afzetland werken we met één retailer en importeur"

Tholen - Chayenne Wiskerke, directeur van het Nederlandse bedrijf Wiskerke Onions, sprak tijdens de laatste editie van Cool Logistics in Brugge over de huidige wereldsituatie voor uien en de positie van Nederland in deze markt.


Sprekers op Cool Logistics 2015, van links naar rechts: Thomas Eskesen, Joachim Paul Bosch en Chayenne Wiskerke. 

Ze benadrukte dat ondanks het verschil in consumptie tussen India (33 kilo per persoon per jaar) en het Westen (6 kilo per persoon per jaar) Nederland het meest significante land in de wereld is als gekeken wordt naar productie en export. Volgens haar heeft dit niet alleen te maken met de efficiënte haveninfrastructuur, maar ook met de aanwezigheid van telers die het beste in hun werkterrein zijn en van exporteurs die weten hoe ze om moeten gaan met nieuwe en moeilijke markten.


Wiskerke Onions verpakt en exporteert uien over de hele wereld. "We zijn een marktleider en beslaan ongeveer 18% van het marktaandeel in Nederland, wat ons ook de grootste exporteur van uien ter wereld maakt. We verpakken 3000 ton per week en exporteren 5500 40 voet-containers per jaar. 40% van onze omzet komt van retailketens en de overige 60% wordt geëxporteerd naar meer dan 90 landen," legt Chayenne uit.

 

De vraag is hoe een klein familiebedrijf dit voor elkaar gekregen heeft? Volgens Chayenne heeft het allemaal te maken met strategie, die is gebaseerd op het werken met maar één partner en één importeur per land. "Dit betekent dat we maar één retailketen en één importeur hebben en dat we focussen op een persoonlijke relatie. We volgen het product helemaal tot de eindconsument en we selecteren de beste producten voor elke consument in elk land. Verder leveren we alleen aan landen, die deze import nodig hebben," legt ze uit.



Innovatie is een ander belangrijk aspect, zoals getoond wordt door het gebruik van röntgenmachines om zeker te stellen dat het product gezond is. "Als je een gezond product in de container stopt, komt het ook gezond aan. Hiermee kunnen we meer afgelegen bestemmingen op de wereld bereiken."

 

Versproducten zijn onderhevig aan vraag en aanbod, dus is timing ook essentieel. "Voor importeurs is het cruciaal om 24 uur per dag te weten waar hun product is en om bewust te zijn van enige vertragingen. Om dit aan te pakken focussen we ons sterk op traceerbaarheid met een online applicatie die alle nodige informatie verstrekt, compleet met individuele containernummers, inhoud, merken, groottes en prijzen, net als documenten en facturen. Dit maakt communicatie een stuk makkelijker."

Traceringsinformatie maakt het ook mogelijk om te zien wie de teler is, waar deze zich bevindt en welke meststoffen of gewasbeschermingsmiddelen werden gebruikt. Het is zelfs mogelijk om een foto te zien van het product als het de faciliteiten verlaat en ik geloof dat dit de toekomst is."


Al met al kan gezegd worden dat het niveau van expertise van Nederlandse exporteurs hun grote kracht is met het vermogen om uien te verpakken (30.000 ton per week), die feitelijk meer is dan alle vraag in de wereld (20.000 ton per week). En er is nog steeds ruimte voor groei. "We hebben de innovatieve machines, de technologie, de mensen, de bedrijven en de infrastructuur om aan alle vraag te voldoen en om concurrerend te blijven," besluit Chayenne.

Klik hier om een fotoreportage van de conferentie te zien

 

Publicatiedatum: 6-10-2015

 

Chayenne Wiskerke reageert op uien-artikel in Primeur:
"Dit is een uienjaar met kansen"

Afgelopen weekend viel het vakblad Primeur bij de abonnees op de deurmat. William Nannes (Beestermboer) en Teun Paarlberg (G. Sevenhuysen) gaven in het artikel 'Voorzichtig optimisme bij nieuw uienseizoen' hun visie op het nieuwe seizoen. Chayenne Wiskerke van Wiskerke Onions klom in de pen om haar reactie te geven, omdat in haar optiek zaken onjuist en negatief zijn weergegeven:

Aandachtspunt is wel dat het genoemde interview begin augustus al werd afgenomen



Het seizoen is matig van start gegaan. Dit werd mede veroorzaakt door de té grote hoeveelheid oude uien, die niet tijdig genoeg verhandeld zijn. Er werd op het einde van het seizoen continue gezocht naar een laatste piek. Het nog stevige aanbod vanaf de teler en de zware posities van de sorteerbedrijven op het einde van het seizoen zaten een vlotte start voor de plantuien in de weg.



Nu heeft de markt zijn balans weer gevonden. Het mag wel gezegd worden dat de kansen op dit moment voor Nederland groot zijn. Er is geen land ter wereld die op dit moment groot volume nieuwe oogst uien beschikbaar heeft. Door de hevige klimatologische variabiliteit zijn zelfs grote landen op dit moment erg kort in hun eigen voorraad. In de tekst staat geschreven dat Brazilië pas in december weer gaat importeren. Dit is onjuist. Op dit moment is de vraag vanuit Brazilië dusdanig groot dat wij als Nederland niet aan hun vraag kunnen voldoen. Sterker nog, de landen erom heen (Argentinië, Uruguay, Paraguay) hebben, net zoals Brazilië, last gehad van extreme weersomstandigheden. De lokale ongestructureerde teelt kan het nationale consumptievolume voorlopig niet gedekt krijgen. Deze sterke vraag vanuit Zuid-Amerika zijn aanvragen die wij normaal gesproken niet krijgen. Er wordt gesproken over een fenomeen, die ééns in de zoveel jaar voorkomt oftewel een structurele wereldwijde onbalans. Deze vraag zal morgen niet acuut voor ons wegvallen. Ik ben samen met mijn vader verantwoordelijk voor onze gehele verkoop. Samen zetten we een significant volume af en hebben direct contact met onze afnemers in meer dan 90 landen. De wereldwijde vraag die wij nu ondervinden, is dusdanig groot en krijgen wij vandaag de dag niet gedekt.  



Naar mijn weten is dit een periode waarin wij als agrarisch Nederland een slag kunnen slaan. Afgelopen jaren zijn mager geweest: de cashflows zijn laag, investeringen staan stil en de ontwikkeling bij de telers hebben in het verleden betere tijden gekend. Wij hebben als exportland een unieke positie. Ons kwalitatief product, beschikbare volume en snelle bereikbaarheid tot de klant maakt dat wij onze uien overal ter wereld kunnen afzetten. Landen die maar een korte en bepaalde periode zonder product zitten, kunnen binnen notime door ons bereikt worden om in te spelen op het tekort. India is hier een goed voorbeeld van. Dit land is groot en heeft meerdere oogsten per jaar. Toch zijn er nu voor het tweede jaar op rij korte periodes van 4-6 weken waarin het land tekorten ondervindt. Ook hierin kan door onze